Jak umieścić propozycję w programie pracy?
chcesz razem ze swoją jednostką wziąć udział w propozycji „EkoGromada i EkoDrużyna”, ale nie wiesz od czego zacząć? Jak rozpisać program pracy? Tutaj znajdziesz kilka prostych kroków, które ułatwią zaplanowanie działań. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o planowaniu działania wychowawczego, polecamy “Poradnik o planowaniu działania wychowawczego”.
Jeśli chcesz przystąpić ze swoją jednostką do tej propozycji programowej ZHP na rok harcerski 2020/2021 i doskonale radzisz sobie z planowaniem pracy wychowawczej, możesz zacząć czytanie od kroku 4. Nic się nie stanie jednak, gdy zapoznasz się z pierwszymi trzema krokami. Może to właśnie one pomogą Ci podjąć dalsze decyzje co do programu dla Twojej jednostki?Przyjrzyj się wspólnie z Radą Drużyny całości Waszej pracy, by ustalić punkt wyjścia do planowania kolejnego roku harcerskiego pod względem wychowawczym. Jeśli chcecie, by Wasz plan pracy drużyny był wykonany prawidłowo i sprawił, że będziecie realizować Misję ZHP, przeanalizujcie dokładnie to, co dokonaliście do tej pory. Uwzględnijcie przy tym:
- Podsumowanie ubiegłego roku harcerskiego. Skupcie się nie tylko na tym, co Wam się udało i nie udało zrealizować, lecz również przeanalizujcie to, jakimi formami pracy działaliście. Które z nich najbardziej sprawdziły się w codziennej pracy jednostki? Jakie rozwiązania ułatwiły Wam realizację założonych planów? Czego lepiej unikać w podejmowanych działaniach?
- Potrzeby wychowawcze Waszych harcerzy/zuchów. Przeanalizujcie, z jakimi postawami należy popracować w ciągu najbliższego roku. Jakie pozytywne cechy i postawy odnajdujecie w członkach Waszej jednostki? Co wymaga jeszcze pracy? Czy założone wcześniej postawy zostały osiągnięte? Czy należy jeszcze nad nimi popracować? Możecie postawić tutaj sobie wiele pytań- nawet jeśli odpowiecie tylko na część z nich, dostrzeżecie szerszy kontekst Waszych działań.
- Stopnie i sprawności realizowane w Waszej jednostce. Przyjrzyjcie się temu, co obecnie jest realizowane przez Waszych harcerzy i zuchy. Czy zadania określone w kartach prób na dane stopnie/gwiazdki są realizowane zgodnie z planem? Czy są elementy, nad którymi warto szczególnie popracować i wspomóc ich realizację? Czy istnieją jakieś zadania, które wspólnie powinniście zrealizować w ciągu najbliższego roku – indywidualnie, zastępem/szóstką lub całą jednostką?
Już po tym etapie powinniście dostrzec, czy założenia „EkoGromady i EkoDrużyny” wpisują się w to, o czym rozmawiacie w gronie kadry. Aby poznać szczegółowo kolejne kroki, jakimi powinniście podążać w drodze do ułożenia nowego planu działań wychowawczych na najbliższy rok, przeanalizujcie wspomniany na początku poradnik.
Po określeniu punktu wyjścia, zbierzcie podstawowe informacje o swojej jednostce oraz pomyślcie nad jej sytuacja, aby postawić przed sobą konkretne cele.
- Krótko scharakteryzujcie swoją jednostkę. Określcie, jaka jest Wasza jednostka – sprawdźcie, czy realizujecie założenia czyniące z Was podstawową jednostkę organizacyjną ZHP. Pomocne mogą okazać się kryteria wskazane we wspomnianym poradniku lub też narzędzie do planowania pracy jednostki – PROGRAMATOR.
- Analiza sytuacji jednostki oraz jej środowiska działania. Najprostszym sposobem na dokonanie analizy jest przeprowadzenie „burzy mózgów” określających mocne i słabe strony Waszej jednostki, a także szanse i zagrożenia powstające poza jednostką, które wpływają na jej funkcjonowanie. Do tego pomyślcie, z jakimi problemami zmaga się Wasze środowisko lokalne. Czy możecie jakoś na nie wpłynąć? Zachęcamy do skorzystania z materiału Impuls – planuj w związku.
Po wykonaniu wcześniejszych etapów możecie przystąpić do postawienia konkretnych celów wychowawczych.
- Określcie, co powinno zmienić się w członkach Waszej jednostki, by realizowali oni założenia wynikające z Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
- Przyjrzyjcie się temu, co powinniście zmienić w swojej jednostce, by lepiej realizować Misję ZHP.
- Zastanówcie się, jakie potrzeby lokalnego środowiska możecie zrealizować dzięki podejmowanym działaniom.
Zapoznajcie się z propozycją „EkoGromada i EkoDrużyna”. „EkoGromada i EkoDrużyna” składa się z 4 etapów (w skrócie: świat roślin, świat zwierząt, działalność człowieka, obozy i biwaki). Jeśli chcecie przystąpić do działania w ramach propozycji na początku roku harcerskiego, zapoznajcie się ze wszystkimi etapami. Jeśli przystępujecie do realizacji propozycji w ciągu trwania roku harcerskiego, zapoznajcie się z regulaminem i odnajdźcie etap, który trwa obecnie. Regulamin to miejsce, gdzie odnajdziecie odpowiedzi na większość (o ile nie wszystkie), nurtujących Was pytań. Tam znajdują się również wszystkie ważne terminy, które warto wpisać do kalendarium Waszej jednostki.
Sprawdźcie inspiracje! Zobaczcie, które EkoInspiracje najbardziej Was interesują. Aby zrealizować dany etap, wybierzcie i zrealizujcie minimum 3 z nich. Przyjrzyjcie się im poprzez pryzmat zebranych elementów w krokach 1-3. Jakie są potrzeby Waszych harcerzy, jednostki, środowiska działania? Co przyjęliście jako główne cele wychowawcze, nad którymi chcecie szczególnie pracować w tym roku? Zastanówcie się, jakie są silne strony Waszej gromady, drużyny? Jak możecie je wykorzystać w trakcie realizacji propozycji? Co chcecie zmienić w sobie samych albo w działaniach Waszej jednostki? Może Wasze działania będą pomocne dla lokalnej społeczności? Zaangażujcie do współpracy rodziców – to Wasi najbliżsi sojusznicy, którzy mogą Was wesprzeć w podejmowanych działaniach. Znajdźcie takie inspiracje, które Was zaciekawią, nauczą czegoś nowego, a jednocześnie dadzą satysfakcję i zabawę. Dzięki którym zrealizujecie Wasze cele wychowawcze. Planując pracę zastępami, dajcie im możliwość zrealizowania różnych działań, jeśli taki będzie finał Waszych rozmów na temat wyboru interesujących zastępy EkoInspiracji. Ważne, aby finalnie, każdy zastęp zrobił 3 EkoInspiracje w danym etapie.
Jeśli wiecie już, które z EkoInspiracji chcielibyście realizować, zapoznajcie się z dodatkowymi materiałami źródłowymi. Linki do nich znajdują się przy każdej z inspiracji. Warto z nich korzystać, celem szerszego zagłębienia się w poruszany temat. Przy każdej inspiracji dowiecie się również, jakie sprawności możecie zdobyć podczas jej realizacji. Wymagania ze sprawności należy wpleść w działania pracy gromady/drużyny/zastępu podczas zbiórek, a także w ramach działań między zbiórkowych. Zastanówcie się, jakie stopnie/gwiazdki teraz zdobywacie. Może warto niektóre z zadań opartych na inspiracji uwzględnić w Waszych próbach? Odpowiedź brzmi – TAK 😉
Zaplanujcie konkretne zadanie realizujące daną inspirację. Pomyślcie, co i dla kogo chcecie zrobić oraz od kogo możecie uzyskać wsparcie i pomoc w działaniach. Każda z inspiracji porusza szerokie zagadnienie właśnie po to, byście mogli stworzyć na jej podstawie swoje własne zadanie – dopasowane do Waszych potrzeb i możliwości. Może zrealizujecie zadanie w formie służby? Przykładowo zaplanowane i opisane zadanie znajduje się tutaj. Warto także skorzystać z informacji dotyczących realizowania służby, zawartych na stronie www.zhp.pl/sluzba/ Pamiętajcie, żeby nie zapomnieć o realizacji Waszych głównych celów wychowawczych i zaplanowaniu programu w sposób atrakcyjny, aby uczestniczenie w nim było przygodą dla Waszych podopiecznych. Sprawcie, by w realizację danego zadania na jego każdym etapie (od planowania do zakończenia i sprawozdania) było zaangażowane jak najwięcej członków Waszej jednostki. Niech czują oni, że realizujecie daną inspirację poprzez Wasze wspólne działanie. W końcu cała jednostka zdobywa miano. UWAGA: z uwagi na stan epidemii pamiętajcie o zasadach bezpieczeństwa i zaplanowaniu pracy według ważnych w tym czasie wskazówek zawartych w poradniku Drużynowy w czasie epidemii. CZAS EPIDEMII: Jeśli działacie w strefie czerwonej i nie macie możliwości spotykania się fizycznie na zbiórkach, przeprowadźcie wstęp do każdego etapu podczas zbiórki on-line, a następnie niech harcerze indywidualnie rozpisują i wcielają w życie wybrane inspiracje. We wspólnym gronie dzielcie się pomysłami na realizację EkoInspiracji, a wykonujcie je indywidualnie, przy ciągłej wymianie informacji, jak każdej osobie idzie spełnianie ich wymagań.
Po umieszczeniu zadania w planie pracy Waszej jednostki, przystąpcie do jego realizacji. Drużynowy jednostki oraz jego przyboczni powinni odpowiadać przede wszystkim za główne założenia opracowanego zadania. Jednak nie tylko monitorujcie realizację danych etapów zadania przez odpowiedzialne za nie osoby, lecz również głównie wspierajcie, bądźcie otwarci na pomaganie, dopytujcie o postępy w realizacji. Wspólnymi siłami każde zadanie opracowane na podstawie danej EkoInspiracji będzie dla Was nie tylko kolejnym zrealizowanym celem, lecz również przede wszystkim grą, poszukiwaniem, wyzwaniem i świetną oraz pożyteczną zabawą, które będą kształtowały ważne postawy i potrzebne nawyki w świetle dbałości o nasze środowisko. Dzięki Waszej wspólnej pracy, każde działanie będzie świetną okazją do rozwoju. Pamiętajcie również o dokumentacji podejmowanych przez Was działań. Może któryś z Waszych zuchów lub harcerzy lubi robić zdjęcia, nagrywać filmiki, pisze świetne teksty? Już na etapie planowania zadania pomyślcie również o tym – w ten sposób powinniście planować każde z zadań. Tak, by odpowiadały one również w sposób pośredni na zapotrzebowanie Waszych harcerzy i zuchów pod kątem realizacji ich zainteresowań i pasji.
Po zrealizowaniu zadania, podsumujcie je wspólnie, a następnie prześlij nam raport z jego realizacji. Raport zamieście na stronie https://ekodruzyna.zhp.pl/raport/. Pamiętajcie, aby w raporcie dokładnie opisać podejmowane przez Was działania. Do podsumowania możecie dołączyć zdjęcia oraz linki, które będą obrazowały to, czego wspólnie dokonaliście. Jeśli wśród efektów Waszych działań są wytwory, stałe, materialne rezultaty, możecie zrobić im zdjęcie, a następnie załączyć je podczas dodawania raportu do bazy. Po przesłaniu raportu możecie od razu realizować EkoInspiracje w kolejnym etapie propozycji.